Du kan reklamere dersom en forsendelse er på avveie, forsinket eller ødelagt.
Nødvendig dokumentasjon:
- Bilder av innvendig og utvendig emballasje
- Sendingsnummer
- Handelsfaktura med varens verdi/forringelse
- Kort beskrivelse av hendelse/skade
Hva kan jeg forvente?
- Reklamer i tide. Om en sending er ankommet mottaker med skade eller manko er det vesentlig at du reklamerer innen 7 dager. Skjer reklamasjonen senere enn 7 kalenderdager fra sendingen ble mottatt må den som reklamerer bevise at skaden eller mankoen har oppstått før sendingen ble mottatt. Hvis dette ikke kan bevises, skal sendingen anses å ha blitt levert i fullgod stand, jfr Lov om Vegfraktavtaler § 40 samt NSAB 2015 §27 (Nordisk Speditørforbunds alminnelige bestemmelser.) Om varen leveres til mottaker med skade på emballasjen må mottaker bemerke dette til sjåfør før man signerer for mottatt pakke. Om alt er OK med emballasjen og det er skjedd en skjult skade på produkt i transport så må dette reklameres innen 7 dager.
- Om varen som reklameres for er totalt skadet (ubrukelig) må varen destrueres. Dette må dokumenteres.
Norlines
Dersom du ønsker å reklamere på en Norlines forsendelse kan dette gjøres via følgende skjema.
Generelle merknader:
Når det kommer til varer som er blitt skadet under transport så forventer transportørene at forsendelsen er pakket forsvarlig. Derfor bes det ved skade om dokumentasjon og beskrivelse av emballasje. Pakker sendes normalt i postcontainere. Ofte er det flere omlastinger og omsorteringer underveis. Pakkene kan utsettes for forholdsvis stor påkjenning, og det må tas hensyn til dette når pakken skal emballeres.
- Emballasjen må være solid og passe stor i forhold til det som skal sendes.
- Både ytre og indre emballasje må tilpasses etter innholdet.
- Fyll opp tomrom slik at innholdet ligger støtt og godt på plass.
- Skjøre ting må være omgitt av støtdempende materiale på alle kanter, slik at dette kan fange opp trykk og støt.
- Teip sendingen ordentlig med bred og sterk teip.