Komme i gang
For å sette opp integrasjonen mellom Ongoing WMS og Logistra Cargonizer, må du gjøre følgende:
1. Hent API-nøkkel fra Cargonizer
- Logg inn på Cargonizer.
- Gå til Innstillinger og kopier din API-nøkkel.
2. Legg til Cargonizer i Ongoing WMS
- Logg inn på Ongoing WMS.
- Gå til Administrasjon ⇒ Integrasjon ⇒ Integrasjoner og e-poster.
- Klikk på Ny integrasjon eller e-post Knappen.
- Velg Cargonizer og fyll inn nødvendig informasjon:
- API-Nøkkel
- Systemnavn - navngi ønsket navn på koblingen
Oppsett av transportører og fraktavtaler
1. Legge til transportører
- Gå til Register ⇒ Transportbedrifter.
- Klikk på + Importere transportører og tjenester fra integrasjoner.
- Velg Cargonizer transportørene du ønsker å bruke, og klikk Importer.
- Klikk på + Importere transportører og tjenester fra integrasjoner.
- Marker alle ønskede transportører og produkt og klikk "Importer"
2. Legge til transportavtaler
- Gå til Register ⇒ Transportavtaler.
- Klikk på + Importere transportavtaler fra integrasjoner.
- Velg Cargonizer under eksternt system
- Klikk søk
- Velg avtalene som gjelder for denne vareeieren, og klikk Importer.
Klar til bruk
Brukerveiledning
1. Opprette og spesifisere transportør for en ordre
-
Gå til Ordre ⇒ Opprett ordre.
-
Under Frakt, velg fraktbetaler, transportør og fraktavtale fra nedtrekksmenyen.
-
Om pakken skal til et hentested eller pakkeboks, kan man velge utleveringssted (Drop Point):
- Klikk på + Velg utleveringsstedkode basert på kundens adresse.
- Velg et hentepunkt fra listen og trykk på Velg.
2. Endre transportør for en eksisterende ordre
- Gå til Ordre ⇒ Ordreliste.
- Huk av ordren(e) du vil oppdatere ved å klikke på "Endre".
- Endre eller legg til ønsket transportør og produkt
- Bruk oppdateringsfunksjonen til å endre transportør og klikk Oppdater.
3. Legge inn antall kolli og vekt
- Gå til Ordre ⇒ Ordreliste.
- Klikk på bokseikonet ved siden av ønsket ordre.
- Fyll inn:
- Kollitype
- Antall kolli
- Vekt
- Klikk Lagre.
4. Sende en ordre til Cargonizer
- Gå til Ordre ⇒ Ordreliste, finn ordren, huk den av, og klikk Send.
Merk: Har dere DirectPrint vil etikett komme automatisk til denne. Om ikke må man sette opp print
server via denne guiden.
Sporing av ordre og forsendelser
Sporing av en enkeltordre:
- Gå til Ordre ⇒ Ordreliste.
- Finn ordren og klikk på pil-ikonet (↧) for å utvide visningen.
- Sporingsinformasjon vises til høyre under Ordreinformasjon.
Sporing av en forsendelse:
- Dersom flere ordrer er konsolidert i én forsendelse, gå til Ordre ⇒ Forsendelsesliste.
- Finn forsendelsen og klikk på pil-ikonet (↧) for å utvide visningen.
- Sporingsinformasjon vises til høyre under Informasjon.
Utskrift av etiketter
Eksternt system håndterer utskriften:
- Ongoing WMS ber det eksterne systemet (f.eks. Cargonizer) om å opprette en transportbooking og skrive ut etiketten om man har DirectPrint.
- Etiketten skrives ut automatisk på din lokasjon.
Når etiketter returneres som PDF:
- Ongoing WMS ber det eksterne systemet om å opprette en transportbooking.
- Det eksterne systemet sender PDF-etiketten tilbake til Ongoing WMS.
- I Ongoing WMS kan du:
- Lagre PDF-en for manuell utskrift.
- Sette opp automatisk utskrift med Ongoing Printer Service.
Legge til skriver for etikettutskrift
For å bruke Ongoing Printer Service:
-
Installer Printer Service:
- Last ned og installer tjenesten fra denne veiledningen.
-
Legg til skriver:
- Gå til Administrasjon ⇒ Printere i Ongoing WMS.
- Konfigurer skriveren som skal brukes for etikettutskrift.
-
Test skriveren:
- Send en testetikett fra Ongoing WMS for å bekrefte oppsettet.
Endre navn på Lager
Merk: Standard avsenderadresse for transportavtaler er lageradressen. For å sjekke eller endre denne:
- Gå til Administrasjon ⇒ Vareeiere og rediger vareeieren.
- Noter standardlageret som er valgt.
- Gå til Administrasjon ⇒ Lager, åpne lageret, og sjekk adressen.